Köparnas marknad

Delta på mässa för första gången

Företagsmässor kan vara väldigt givande för både stora och små företag. Men det finns mycket planering som måste göras innan för att öka chansen för ett bättre resultat. Här följer några snabba tips för er som aldrig varit på mässa med företaget tidigare och hur ni förbereder er på rätt sätt.

Välj rätt mässa

Idag hålls det många olika företagsmässor varje år och det gäller att tänka på vilken ni ska ta företaget till. Självfallet ska det vara ett logiskt val utifrån er verksamhet, men även då kan det fortfarande finnas flera olika val. Av denna anledning är det alltid värt att ha besökt dessa mässor först och talat med utställarna om deras erfarenheter.

Planera montern

Att ställa ut på en mässa innebär naturligtvis att företaget måste ha en monter där budskapet kan presenteras. Och medan det är värt att försöka tänka utanför boxen så att säga, kommer ni garanterat behöva ta hjälp av någon som kan trycka upp er logga och budskap på alla olika delar. Det är viktigt att se till att montern inte är allt för upptagen med bilder och text. Kan ni hålla budskapet kort och enkelt finns det tydliga fördelar med att göra detta.

Passiv och aktiv kontakt

Personalen som arbetar i montern kommer behöva ta kontakt med besökare som kommer in. Men det måste göras utrymme för både aktiv och passiv kontakt. Aktiv kontakt är helt enkelt att gå fram till och prata med besökare. Alla har dock inte tiden för försäljningssnacket men kan fortfarande vara intresserad av budskapet. Det är här som passiv kontakt kommer in och är så enkelt som en plats för besökare att bara lämna sitt visitkort i en skål eller liknande så kan ni ta kontakt med dem efter mässan är över.