Köparnas marknad

Försäljning av tjänster online

kvinna med molntjänst

Internet har skapat helt nya möjligheter att via webbshoppar köpa alla möjliga produkter man kan tänkas vilja ha. Det är dock inte bara den typen av försäljning som gynnats av den nya tekniken, även tjänsteföretagen har fått en ny kanal att nå ut med sina tjänster i. 

Kataloger

För tjänsteföretag som endast arbetar inom ett visst geografiskt område kommer den största nyttan från marknadsföringsmöjligheterna. På internet finns det många sidor dedikerade att inom en bransch skilja agnarna från vetet genom undersökningar, kundkommentarer och annan statistik.

En av de bästa exemplen på detta är landstingens tjänst 1177.se som samlar ihop en stor mängd statistik om alla vårdinrättningar för att göra valet av tandläkare och vårdcentral enklare. På så sätt är det mycket enklare för kunden att hitta leverantörer som passar just hen.

SaaS – Software as a service

För mjukvaruföretag har internet inneburit skapandet av en helt ny affärsmodell, SaaS. Software as a Service som det också heter är leverans av programvara som en tjänst, via internet. Ordet molntjänst brukar också ofta användas synonymt.

En vanlig mjukvarufunktion som brukar levereras vid SaaS är lösningar för ärendehantering. Det förenklar administrationen och gör det möjligt att nå tjänsten var man än är i världen. Som kund hoppar man över kravet på egen IT personal och kan istället direkt kontakta en leverantör som har lösningar för hantering av allt ifrån ärenden till dokument och korrespondens. Dessa typer av tjänster används idag av en stor mängd företag i många olika storlekar. Bland Microdatas referenser hittar vi några exempel, bland annat jättar som Pfizer och Statoil.