Köparnas marknad

Små men ack så viktiga detaljer i företaget

Det är lätt att de små detaljerna försvinner när du är mitt i att bygga upp ett företag. Alla vet att de små detaljerna är de som räknas, men först måste börja tjäna pengar och få igång verksamheten, eller hur? Vi skulle dock säga att de små detaljerna alltid ska finnas med i bakhuvudet. Vissa delar är lättare att skjuta på än andra, såsom att göra arbetsplatsen trevlig med ny färg eller ett gäng krukväxter. Det här är dock de detaljer som du ska hålla koll på redan i starten:

Brandsäkerhet

Ta aldrig för givet att brandvarnarna i lokalen fungerar. Testa och byt batterier årligen och häng upp skyltar som visar tydligt var närmsta nödutgång är. Se till att du köper in produkter som ökar brandsäkerheten ytterligare såsom brandfiltar och brandsläckare. En brandsläckare har ett bästföredatum, lägg in en notifikation i telefonen så du blir påmind när det är dags att testa, fylla på eller byta ut släckaren. Alla anställda ska meddelas om nödutgångar, får lära sig hur brandsläckaren fungerar och framförallt var den står. Ju större lokal och ju mer brandfarlig verksamhet du har, desto högre krav ställs på dig chef och ägare.

Grafisk profil

Inte viktig ur säkerhetsaspekt men viktig för företagets kultur och marknadsföring. Du vill fastställa en grafisk manual eller profil innan du startar din verksamhet. En grafisk profil reglerar vilka färger du använder, hur din logotyp ser ut, företagsnamnet, typsnitt och mycket mer. När du har din egen logotyp som vektorgrafik kan du skicka ut den till tidningar och sajter där du vill marknadsföra dig och du behöver inte oroa dig om pixlig bild, fel färgval eller förvriden storlek. Du vill att potentiella kunder ska känna igen ditt företag genom logotypen eller företagsnamnet. Om du hela tiden ändrar typsnitt och färger blir kunderna förvirrade och tror att det rör sig om olika företag med samma namn.

Arbetsmiljön

Det är oerhört viktigt att man har en arbetsmiljö som man trivs med. Minsta lilla fel kan förstöra för de som arbetar på företaget. Det är arbetsgivarens uppgift att se till så att det blir en behaglig arbetsmiljö på alla sätt. Det är inte bara den fysiska miljön utan även den psykosociala miljön. Om det finns de som mobbar någon på en arbetsplats så ska detta tas upp så det blir en förändring. Arbetsledning och chefer har ett sort arbete i detta. Trivas man på en arbetsplats så kommer man att utföra ett mycket bättre arbete.